13.1.2012

kuulumiset + unihalvaus

kuvat viimeviikolta
Sain keskiviikkona kauheen flunssan ja torstaina jäin suosiolla kotiin nukkumaan. Tänään aamulla ajattelin että pakko lähtee kouluun vaikka mikä olis :D koska en haluis jäädä jälkeen, koeviikkokin on ihan kohta.. Menin siis kouluun,vaikka mulla tuli just ja just aamulla ääntä... ensimmäisen tunnin jälkeen totesin ettei mun oo mitään järkeä olla koulussa, ja lähdin poies.. ja tässä nyt sitä ollaan nukuttu koko päivä. Ärsyttävää, sain just noi kamalat nielurisaleikkauksen aiheuttamat kurkkukivun ja pahoinvoinnin pois ja nyt sitten taas ollaan kipeenä.. Tänään oli tarkotus viettää kivaa perjantai-iltaa, mutta ei tässä mikään muu auta kun pysytellä kotona ... SOUNDS GREAT!!! :D 

Eilen sain taas aamulla unihalvauksen, se tulee mulle usein kun oon kipeenä.. Niille ketkä ei tiedä: Unihalvaus tulee mulle ainakin aamulla herätessä, aivot toimii normaalisti eli pystyy siis ajattelemaan ihan selkeesti. Silmätkin toimii eli pystyt näkemään. mutta koko muu kroppa on jäänyt "halvaustilaan" eli sä et pysty liikuttamaan  esimerkiksi sormiasi tai päätäsi. Eka kerta kun sain tän niin olin kasvot seinään päin ja olin ihan paniikissa kun en pystynyt kääntymään niin että olisin nähnyt, jos huoneessa olisikin joku ihminen.Mulla oli meinaan kokoajan sellanen tunne, että joku on mun selän takana.. Koitin myös huutaa niin että joku meijän kotona olis tullut auttamaan, mutta ääntä ei tullut yhtään, kun suukaan ei liikkunut.. Olin kovassa kuumeessa joten nukahdin parin minuutin kuluttua uudestaan ja seuraavan kerran heräsin normaalisti!
Mulla on ollu näitä unihalvauksia nyt jotain 4 kertaa, ja ne on tosi yleisiä. Eilen oli ehkä pahin kerta, koska olin puoliunessa samalla ja jotenkin tunsin että jonkun kädet on mun pään ympärillä ja puristaa sitä ihan täysillä.. kun koitin taas rimpuilla (XD) ja päästä pois tosta halvaustilasta, niin sen jälkeen tunsin että putoan vaan kokoajan alaspäin.. en oo viel kertaakaan pystynyt herättämään itteäni tosta halvaustilasta vaan pakotan itteni nukahtamaan uudestaan , koska tiiän et siten se menee ohi! 


Tossa  viellä juttu minkä kopioisin wikipediasta:

Hallusinaatiot unihalvauksessa

Unihalvaukseen liittyy usein hallusinaatioita, jotka saattavat olla näkö-, kuulo-, tai kosketusharhoja. Usein hallusinaatiot liittyvät samanaikaisesti useampaankin aistiin. Harhojen yksityiskohdat vaihtelevat yksilöiden välillä, mutta jotkin ovat selvästi yleisempiä kuin toiset:
Yleisimmät
  • Valoharhat
  • Pelko
Yleisiä
  • Olennon läsnäolon aistiminen (usein pahansuopa)
  • Painetta tai painoa vartalon päällä (usein rinnalla)
  • Kuolemanpelko
  • Sydän pumppaa nopeaa tahtia ja sen tuntee koko kehossa
Melko yleisiä
  • Ääniharhat (usein askelia, epäselvää puhetta tai sysäyksittäistä melua)
  • Näköharhoja kuten ihmisiä tai varjoja liikkumassa huoneessa (tämä liittyy melko usein tunteeseen pahan läsnäolosta)
Vähemmän yleisiä
  • Leijumisen tunne (joskus yhdistetään ruumiistapoistumiskokemukseen)
  • Näennäisesti aukoton siirtyminen täysiin hallusinaatioihin tai unennäkemiseen
  • Tuntoharhat (kosketukset)
Harvinaisia
  • Putoamisen tunne
  • Jatkuvasti voimistuva korkea ääni
  • Tärinä
  • Erilaiset voimakkaatkin kivut (esimerkiksi kivuliasta säkenöintiä koko kehossa)


4 kommenttia:

  1. OHHOH en ookkaan ikinä kuullu tommosest! :O voieii , on varmaan kauhea tunne ;(

    VastaaPoista
  2. en mäkään ennen ku koin sen itte ja aloin ettii tietoo:) Ja jooo onhan se :S

    VastaaPoista
  3. hurjia noi unihalvaukset ;o tykkään sun blogista :)

    http://behappybecauseiloveyou.blogspot.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan ne aika kamalia!:/ Mutta kiiitos , kiva jos pidät!:)

      Poista

:-)